© Sylvain Chabloz
© Sylvain Chabloz
© Sylvain Chabloz

Adina Secretan (CH)

Une Bonne Histoire

Théâtre

  • 1h15
  • D Childcare service
  • G Hearing loops
  • E Partially-sighted spectators welcome
  • B Accessible to persons with reduced mobility

Avec toutes les personnes qui ont contribué à l'enquête, par leurs témoignages et leurs connaissances. Jeu: Joëlle Fontannaz et Claire Forclaz. Enquête et mise en scène: Adina Secretan. Création prologue et costumes: Severine Besson. Création lumière et espace scénique: Florian Leduc. Collaboration pour la scénographie: Marine Brosse et Redwan Reys. Son: Benoît Moreau. Régie: Redwan Reys. Avis de droit: Me Luisa Bottarelli, Collectif d’avocat.e.s, Lausanne. Partage des savoirs et aides multiples: Les Éditions d'en bas, Lionel Baier, Yves Besson, Louis Bonard, Jessica Droz, Alec Feuz, Franklin Frederick, David Gagnebin-de Bons, Elise Gagnebin-de Bons, josette, Julia Kreuziger, müsli, Florence Proton, Janick Schaufelbuehl, Béatrice Schmid, Sébastien Schnyder, Barbara Rimml, Dragos Tara, zonZon. Remerciements: Lula, Sara Anthony, Maud Blandel, Chloé Démétriadès, Marcin de Morsier, Marie-Aude Guignard, Piera Honegger, Lea Meier, Cecilia Moya Rivera, Diane Müller, Chantal Neuhaus, Anne-Laure Sahy, Louis Schild. Images et vidéo: Sylvain Chabloz, Cristina Müller, Yuri Tavares. Coproduction: Arsenic - Centre d'art scénique contemporain, Lausanne. Coproduction aux résidences de recherche salariées: Le Grütli - centre de production et de diffusion des Arts vivants, Genève. Soutiens: Canton de Vaud, Ville de Lausanne, Loterie romande, Fondation Leenaards, Fondation Ernst Göhner.

In the 2000s, young women working for Securitas were offered an extra 6 francs on their hourly wage to carry out a “special mission”: to infiltrate activist circles in French-speaking Switzerland.
These women created character studies for themselves, invented false names, false clothes and a false past. They pretended to engage in struggles alongside activists, whom they called their “friends”, for 28 francs an hour, sometimes over the course of several years.
The only company known to date to have benefited from these spying services is Nestlé.
A secret performance will thus have been offered by private companies, where the arts of performance, fiction and play operate directly on reality.
15 years later, Une Bonne Histoire brings this affair back to the place that should perhaps have been its own from the start: the theatre. Based entirely on the words of the many people involved, Une Bonne Histoire offers a counter-staging, carried by two actresses.
Real ones, this time.

Garderie gratuite le dimanche, pendant le spectacle.
Une éducatrice s’occupe de vos enfants (dès 4 ans). Merci de contacter Hélène Bahon - responsable garderie à l’adresse helene.bahon@arsenic.ch en précisant : votre nom, prénom, le nom et prénom de votre enfant, son âge ainsi que votre numéro de téléphone.