Concept et chorégraphie : Maud Blandel. Collaboration à l’écriture chorégraphique : Maya Masse. Musique originale : Charlemagne Palestine. Arrangements musicaux : Clive Jenkins. Scénographie : Karim Bel Kacem. Lumière : Jean-Philippe Roy. Direction technique : Hugo Frison. Avec : Gabriela Gomez Abaitua, Maya Masse, Romane Peytavin, Caroline Savi-Marsalo. Soutien administratif : Alexandra Nivon. Production : I L K A. Production et diffusion à l’internationale : Parallèle – Plateforme pour la jeune création internationale. Coproduction : Arsenic – Centre d’art scénique contemporain, ICI – Centre chorégraphique national Montpellier – Occitanie/Pyrénées Méditerranée/direction Christian Rizzo, La Passerelle – Scène nationale de Gap, Alpes du Sud. Soutiens : Ville de Lausanne, Pro Helvetia –Fondation suisse pour la culture, Loterie Romande, Service culturel Migros Vaud. Résidence : La Villette – Paris, Ballet du Nord – CCN de Roubaix, PACT Zollverein – Essen.
Maud Blandel examines our superstitions by delving into the history of the tarantella. From its origins in popular culture – a ritual to exorcise, through the medium of dance, women who had been bitten by a tarantula – to its religious significance – to receive the blessing of Saint Paul – to its current touristic expression – a festival of short, perfectly calibrated occurrences – the development of this traditional dance from Southern Italy plays witness to a particular aspect of the evolution of cultural power relationships. As a piece for four dancers, Lignes de conduite questions the forms that beliefs take, and the behaviours they entail. A quest from earth to sky through which the artist attempts to apprehend the entertaining aspect of the sacred, and the sacred aspect of entertainment.